Wgląd w brytyjskie testy wynajmu e-hulajnóg
Opis
Sam z firmy Intelligent Transport przedstawia przegląd niektórych potwierdzonych badań na brytyjskich użytkownikach wynajmu e-hulajnóg i wysłuchuje opinii tych, którzy planują wziąć w nich udział w najbliższej przyszłości.
W sobotę 4 lipca 2020 r. w Wielkiej Brytanii weszły w życie nowe przepisy zezwalające na próby wypożyczonych e- hulajnóg. Pierwotnie planowano je na 2021 r., ale zdecydowano się na przyspieszenie wprowadzenia regulacji, aby przyspieszyć ekologiczny proces wychodzenia z pandemii i pomóc w łagodzeniu skutków trwającego kryzysu klimatycznego.
Departament Transportu (DfT) ma nadzieję, że próby pomogą zrozumieć, czy e-hulajnogi mogą rzeczywiście zmniejszyć ruch samochodowy w Wielkiej Brytanii i być skutecznie zintegrowane z istniejącymi sieciami, a także ocenić ich wpływ na bezpieczeństwo jeźdźców, pieszych i innych użytkowników dróg.
“E-hulajnogi mogą zaoferować potencjał wygodnego, czystego i opłacalnego podróżowania, które pomoże również odciążyć sieć transportową, zapewni kolejną ekologiczną alternatywę przemieszczania się i pozwoli na społeczny dystans” – powiedziała minister transportu Rachel Maclean. “Próby pozwolą nam sprawdzić, czy robią te rzeczy”.
Rozporządzenie
Aby e-hulajnogi mogły być dopuszczone do testów w Wielkiej Brytanii, muszą mieścić się w ustawowej definicji pojazdu silnikowego. Oprócz jeźdźców, którzy muszą spełniać określone kryteria, DfT definiuje podkategorię e-hulajnogi jako pojazd silnikowy, który:
Nie jest wyposażony w silnik inny niż silnik elektryczny o maksymalnej ciągłej mocy znamionowej 500W i nie jest wyposażony w pedały, które są zdolne do napędzania pojazdu
⦁ Jest przeznaczony do przewozu nie więcej niż jednej osoby
⦁ osiąga maksymalną prędkość nieprzekraczającą 15,5 km/h
⦁ Ma dwa koła, jedno przednie i jedno tylne, ustawione wzdłuż kierunku jazdy
⦁ Ma masę, łącznie z akumulatorem, ale bez kierowcy, nieprzekraczającą 55 kg
⦁ Posiada środki kontroli kierunku jazdy poprzez zastosowanie kierownicy mechanicznie połączonej z kołem kierowanym
⦁ Posiada środki kontroli prędkości za pomocą ręcznych urządzeń sterujących oraz regulatora mocy, który domyślnie ustawiony jest w pozycji “wyłączony”.
Pierwsza próba
Teraz, szybko do przodu do września 2020 r. i pierwszy test wypożyczalni e-hulajnogi jest w toku. W Middlesbrough pojawiła się pierwsza flota hulajnóg elektrycznych, a operator, firma Ginger, był odpowiedzialny za ładowanie urządzeń.
Paul, dyrektor generalny firmy Ginger, powiedział: “Jesteśmy niezwykle dumni, że współpracujemy z Tees Valley, aby wprowadzić e-hulajnogi do Wielkiej Brytanii. W obliczu presji wywieranej na transport przez zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie powietrza, zatory komunikacyjne, a teraz także przez COVID-19, pilnie potrzebujemy lepszych opcji przemieszczania się. Mniejsze pojazdy elektryczne, w tym elektryczne hulajnogi, zapewniają te lepsze opcje i w nadchodzących latach staną się głównym elementem transportu lokalnego. Wielka Brytania musi być liderem w dziedzinie mikromobilności i bardzo dobrze, że Tees i Middlesbrough wykazały się ambicją, aby stać się liderem w Wielkiej Brytanii. Ginger podziela tę ambicję.”
Jednakże, pomimo początkowej przychylnej prasy, nie wszystko było pozytywne w miarę postępu próby. Według The Independent1, drugi pilotaż, który miał się rozpocząć 15 lipca w pobliskim Hartlepool, musiał zostać przełożony ze względu na niewłaściwe użycie pojazdów w początkowym pilotażu. Pojawiły się doniesienia, że e-hulajnogi były używane na ruchliwych dwupasmowych drogach i przez centra handlowe, wywołując obawy wśród lokalnych posłów i mieszkańców. Ginger podobno powiedział, że nadal planuje uruchomienie kolejnej próby, ale nie potwierdził jeszcze daty. Zobacz więcej na stronie https://www.codziennypoznan.pl/artykul/2019-05-03/hulajnoga-elektryczna-jaka-najlepsza
Badania potwierdzone i przyszłe badania
Pomimo tej niepewności, operatorzy z całego świata ogłaszają swoje nadzieje na udział w przyszłych testach. Takie firmy jak Bird, Lime, TIER, Beryl, Wind, Zipp Mobility, ZWINGS, Spin i Voi zasygnalizowały lub ogłosiły swoje wejście na arenę brytyjską.
Aby operatorzy mogli być brani pod uwagę, DfT oceniał modele skuterów i polityki w celu potwierdzenia ich kwalifikowalności do prób. Organ rządowy zauważył, że lokalne obszary muszą “pracować otwarcie” z operatorami e-hulajnóg i zapewnić, że procesy są wprowadzone w celu oceny, wyboru i zamawiania odpowiednich usług od nich.
Sztokholmska firma ogłosiła niedawno, że zapewniła sobie 12-miesięczną próbę w Cambridge, we współpracy z Cambridgeshire i Peterborough Combined Authority, aby prowadzić “pierwszą próbę na dużą skalę”. Firma ogłosiła również wyłączny okres próbny w Northampton i Kettering we współpracy z radą hrabstwa Northamptonshire oraz wyłączny kontrakt dla West Midlands, gdzie będzie współpracować z Transport for West Midlands, aby wprowadzić e-hulajnogi do Birmingham, Coventry, Kenilworth, Sandwell (West Bromwich), Solihull, Walsall, Wolverhampton i Warwickshire. Próba obejmie największy rynek w Europie, który został przyznany w drodze przetargu jednemu operatorowi.
Voi rozpocznie wprowadzanie skuterów na rynek we wrześniu i zobowiązało się do ścisłej współpracy z lokalnymi dostawcami usług transportowych. Richard Corbett, GM firmy Voi UK and Ireland, powiedział Intelligent Transport: “Jesteśmy przekonani, że próby zademonstrują wszystkim, w tym decydentom, osobom dojeżdżającym do pracy i potencjalnym użytkownikom rekreacyjnym, że e-hulajnogi mogą przekształcić sposób, w jaki poruszamy się po miastach.
“Ludzie chętnie wysiadają ze swoich samochodów i chcą korzystać z bardziej ekologicznych środków transportu. Miasta, które poważnie podchodzą do kwestii ograniczenia zanieczyszczeń i zatorów komunikacyjnych, dostrzegają, że jest to ogromna szansa na wprowadzenie środka transportu, który może radykalnie poprawić sposób poruszania się po obszarach miejskich.